Belijdenisgroep 2017 op pelgrimstocht naar Trier en Echternach

De Heer behoedt je voor alle kwaad, hij waakt over je leven, de Heer houdt de wacht over je gaan en je komen van nu tot in eeuwigheid.

                                                       (Psalm 121:7-8, een pelgrimslied)

Afgelopen vrijdag vertrokken wij, een groot deel van de belijdenisgroep 2017, op een pelgrimstocht naar Trier en Echternach.

Beide plaatsen zijn belangrijk geweest in de kerkgeschiedenis en herbergen ook nu nog een tastbare herinnering aan de wortels van ons geloof: in Trier vinden we volgens de overlevering de beenderen van de apostel Matthias en in Echternach bevindt zich het graf van Willibrord, de man die in de 7e eeuw het evangelie naar de Lage Landen bracht. Dit weekend mochten we samen genieten van prachtig weer, schitterende natuur, een historische stad, een eeuwenoude kopermijn en heel veel gezelligheid, maar veel meer nog konden we dichter bij elkaar, de wortels van ons geloof en Christus komen.

Vrijdag dachten we na over mensen die, net als Willibrord vele eeuwen geleden, het geloof in óns leven brachten: wie zette ons op het spoor van Christus? Er kwamen mooie jeugdherinneringen naar boven, en vooral heel veel dankbaarheid voor alle mensen die ons de basis van het geloof hebben bijgebracht of ons een inzicht brachten waardoor het geloof van abstracte kennis tot iets concreets en levends werd. Ouders, familieleden, vrienden; wat gaaf om erover na te denken hoeveel zij voor jouw geloof hebben betekent en nog steeds betekeken.


Zaterdag waren we bij een katholieke kerkdienst in Trier. Ondanks de verschillen met hoe wij als GKV kerk zijn, was het bijzonder en waardevol om iets van de lange traditie van het christelijk geloof te mogen ervaren. Ook bezochten we een edelsteenslijperij waar we allemaal een steen moesten uitzoeken die iets over ons vertelde. 's Avonds spraken we hierover door. Ik vond het zelf ontzettend mooi hoe open deze gesprekken waren: er was een hele vertrouwde sfeer waarin veel persoonlijke verhalen gedeeld konden worden.


Zondag hebben we gewandeld in de Wolfsschlucht bij Echternach: echt genieten van prachtige natuur en een mooie gelegenheid om met elkaar te praten. Ook hebben we daar met elkaar het avondmaal mogen vieren en zo de verbondenheid met elkaar en met Christus mogen ervaren. In Echternach bezochten we ook de kerk met het graf van Willibrord, en hebben daar onder leiding van Atze een korte dienst gehouden. 's Avonds zijn we allemaal weer veilig in Barneveld aangekomen.

Het weekend was voor mij, en ik hoop ook voor de rest van de groep te kunnen spreken, een ontzettend mooie ervaring. Ik heb de rest van de groep en mezelf weer beter leren kennen, en bovenal de enorme liefde van God mogen voelen en zien in alle dingen die we bezocht hebben en in de gesprekken die gevoerd zijn. We zijn ontzettend dankbaar voor iedereen die dit voor ons mogelijk heeft gemaakt, met ons mee is geweest en voor ons gebeden heeft!


Namens ons allemaal,
Elaine Hoekzema

Mark Visser, Irma Schoonbeek, Aniek Doornbos, Caren van der Woerd, Saskia de Jong, Anne-Roos
Berger, Jaap en Paulien Hoekstra, Rein Kuijsten, Atze en Marieke Buursema, Ruben Visser en Marja Veenstra.

Adres

Van Schothorststraat 24
3772 AX  Barneveld
Telefoon: 0342-490239
 

Predikant sectie Zuid

Vacant

Predikant sectie Noord

Ds. A. Buursema

Missionair predikant

Ds. H.H. van Alten, werkzaam aan het gereformeerd seminarie Kiev, Oekraïne

Tweets @kerkinbarneveld